vendredi 16 mars 2018

Creationism och stafning


Creationism och stafning · Två undertrådar under status af en Martinist

CB
Att evolutionen ägt rum är i så hög grad styrkt av vetenskapen så att, om man betvivlar det så finns det knappast något annat som man inte också borde betvivla.

Ändå är man så fixerad av att just ifrågasätta evolutionen.

Varför just evolutionen och inte något annat vetenskapen har förklarat?

Varför tror man att närmast 100% av vetenskapsmän i en mängd berörda dicipliner är eniga om att det varit en evolution av livet på jorden?

Tror man att de är med i en konspiration? I vilket syfte? Ledd av vilka?

HGL
CB "Varför just evolutionen och inte något annat vetenskapen har förklarat?"

Förklara och bevisa förklaringens riktighet äro två olika ting.

Vid heliocentrism, astrofysik, afstånds-"mätningar" i universum, liksom vid miljoner och miljarder års evolution af olika slag från gemensamma förfäder fins det inget bra sätt att colla upp riktigheten practiskt.

I electronik kan man ju colla att machinerna funka, hvilket intet är helt relevant för alla theoretiska puncter, men i hvart fall ger antydningar om att t ex Ohms lag eller Coulombes lag är riktig.

"Varför tror man att närmast 100% av vetenskapsmän i en mängd berörda dicipliner"

Och hvarföre intet ta upp en lika rörande enighet bland vetenskapsmän i en mängd irrelevanta discipliner? Typ medicin, egyptologie, etc.

"är eniga om att det varit en evolution av livet på jorden?"

Jag tror du öfverdrifver enigheten, om jag fattar dig rätt om att "evolution af lifvet på jorden" innebär "ur en gemensam förfader".

"Tror man att de är med i en konspiration? I vilket syfte? Ledd av vilka?"

En cultur kan missleda sina adepter utan conspirationer.

Deremot finnas en del sådana inblandade, t ex en ganska ny sådan om att härleda creationisternas ståndpuncter ur just en conspirationstheorie.

Vi ha ganska mycket annat att gå på, syfted med just DEN conspirationen är att afleda uppmärksamheten från argumenten vi ha, och den är ledd en smula chaotiskt här och hvar som af menniskor som intet gilla att se sin evolutionstroende och heliocentrismtroende cultur framgångsrikt attackerad af argument.

"Att evolutionen ägt rum är i så hög grad styrkt av vetenskapen så att, om man betvivlar det så finns det knappast något annat som man inte också borde betvivla."

Grof Öfverdrift. Mycket grof.

SI
Får man fråga varför du skriver med de stavningarna du gör?

HGL
SI, ja, man kan till och med få ett svar om nra ögonblick ... voilà:
..
Om det är "gammelsvenska" jag skrifver?
http://danskantimodernism.blogspot.fr/2011/03/om-det-ar-gammelsvenska-jag-skrifver.html


SI
HGL Tack men nu var ju inte det svar på min fråga "varför?" ;)

HGL
"Sista ggn en stafningsreform fölgde en ändring i uttalet var den ggn, och det har jag intet bojkottat."

Indirect svar ... och nra flera med.

HGL
sednare
Ngn replik med anledning af det sagda?

SI
HGL Nope

HGL
SI Min stafning var altså intressantare än mina svar?

SI
HGL Inget var direkt intressant, mer nyfikenhet varför.

HGL
OK, nu kanske jag var intresserad af hvad andra hade att tycka om mina svar till CB ... inclusive han sjelf.


CB eller SI hade fölgande på vännerlistan.



Notera nedre venstra hörnet. OK ... jag har varit i fängelse, men kom ut 2000. Psychiatrien hade med den saken att göra. Saken är den att med den typen af bekanta och den prioriteringen af nyfikenheter började jag undra om rättspsyk vore intresserad af mig än i dag ... i öfrigt äro de nunorna för min del ovidkommande för ofvanstående.

2 commentaires:

  1. Hänger du ut mina vänner eller vad pysslar du med?

    Vad för slutsatser drar du av detta? Vågar du berätta det?

    RépondreSupprimer
  2. Altså, ang. "hänga ut" gjorde jag helt klart att enda directa sammanhanget de hade med tråden var att de voro vänner till dig eller CB, nu var det altså dig.

    Jag hade den ggn det begaf sig haft en obehaglig känsla af att detta intresse för mitt språk kunde vara del af ngt slags diagnosförfarande, som sagt, och nu sade du att nejdå, sådant är mycket mer compliceradt, och jag får väl vara tacksam i ngn mån för det.

    Nu bekräftade du att du var socialpedagog på rättspsyk - så jag hade i alla fall intet fel om tonläget helt och hållet.

    Och hvarföre skulle jag intet våga?

    Jag är intet den ende som haft obehagliga erfarenheter med psychiatrien, skulle jag tro.

    Och heller intet den ende som har tråkigheter utaf menniskor med sådana fördomar som de du kallar "utbildning".

    RépondreSupprimer